Tarihçe
Dünyada Çocuk Üniversiteleri
Çocuk üniversiteleri, 2000’lerin başında Avrupa’da üniversitelerin kapılarını çocuklara açan, merakı ve bilimi topluma taşıyan bir bilim iletişimi modeli olarak ortaya çıktı. Almanya’da Tübingen Üniversitesi 2002’de çocuk üniversitesi derslerini başlatarak öncülerden oldu; kısa süre içinde model Almanca konuşulan ülkelerde yaygınlaştı.
Avusturya’da Viyana Çocuk Üniversitesi (Kinderuni Wien) 2003’ten bu yana her yaz binlerce çocukla üniversiteyi buluşturuyor ve Avrupa’daki en büyük örneklerden biri sayılıyor.
Artan deneyim paylaşımı ihtiyacı, Avrupa’daki programları bir araya getiren European Children’s Universities Network (EUCU.NET) ağının kurulmasına zemin hazırladı; ağ, iyi uygulamaları yaygınlaştıran “White Book/Beyaz Kitap” gibi kaynaklar da yayımladı.
Birleşik Krallık’ta ise yerel ortaklarla çalışan Children’s University Trust 2007’de ulusal bir çatı kuruluş olarak kuruldu ve okul dışı öğrenmeyi destekleyen programları yaygınlaştırdı.
Türkiye’de Çocuk Üniversiteleri
Türkiye’de ilk örnekler 2009 yılı itibarıyla görünür oldu; Ankara Üniversitesi Çocuk Üniversitesi bu alanda öncü kurumlardan biri kabul edilirken, takip eden yıllarda birçok üniversitede benzer yapılanmalar hızla yaygınlaştı.
2010’lu yıllar boyunca ülkemizde çeşitli üniversitelerde “Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezleri” ve “Çocuk Üniversitesi” programları kurumsallaştı; yaz/yarıyıl okulları, atölyeler ve bilim kamplarıyla model geniş kitlelere ulaştı.
Bugün çocuk üniversiteleri; bilim, sanat, doğa ve teknoloji temalarında okul dışı öğrenmeyi destekleyen; çocukların üniversite kültürüyle erken yaşta tanışmasını sağlayan ve erişilebilirlik/kapsayıcılık ilkelerini öne çıkaran kalıcı bir toplumsal öğrenme ekosistemi hâline gelmiştir. (Genel çerçeve EUCU.NET bilgi ve yayınlarına dayanmaktadır.)
Merkezimiz, Avrupa Çocuk Üniversiteleri Ağı (EUCU.NET) üyesidir ve ağın çalışmalarına etkin biçimde katılım sağlamak için çalışmalara devam etmektedir.